יתכן כי בכמה מהדימויים המופיעים בעמוד זה, נעשה שימוש במסגרת "שימוש הוגן". אם אתם חושבים כי מגיע לכם קרדיט על אחד מהדימויים, או אם אתם מכירים מישהו שמגיע לו קרדיט כזה, אנא פנו אלינו. אם אתם בעלי או בעלות הזכויות החוקיות על אחד מן הדימויים, ומעוניינים בהסרתו, אנא פנו אלינו. תודה. 

 

העבודה "אורקל" מורכבת משני פסלים גדולי מימדים שעשיתי באופן מיוחד עבור התערוכה "יד ראשונה מנביא" שהוצגה בגלריה עזריאלי בירושלים, באוצרותם של טל שוורץ ורואי רביצקי. התערוכה עסקה בגילויים של נבואה באמנות הישראלית, ובאמנות ישראלית שעוסקת בנבואה ובמתח התמידי הקיים בין הנביא והמלך, או בין הנביא והממסד. התערוכה הוצגה בגלריה עזריאלי שברחוב הנביאים בירושלים והתייחסה להיסטוריה של האיזור ושל העיר בכלל.  

מאחר ואני עוסק בנבואה מזה שנים ארוכות, בחרתי להציג שני פסלים שיתייחסו הן לנבואה העברית ולהקשרים המקומיים שלה, והן להקשר הרחב יותר, של נבואה ותקשורת עם "כוחות עליונים" בתרבויות אחרות. האורקל הוא "המדבר" (המילה באה המילה הלטינית orare, לדבר): זה המדבר עם האלים, עם המלוכה ועם העם, ומתווך ביניהם. האורקלים המפורסמים ביותר הם אלה שהיו ביוון (לדוגמא, האורקל מדלפי), אך גם הספרות המקראית מלאה בנביאים המשוטטים ברחבי העיר ומדברים אל כל מי שמוכן להקשיב (ולעתים גם אל אלה שלא).

את הפסלים עשיתי משילוב של עבודה עצמית ושל רדי-מייד. אלה פסלי גינה בדמויות נשים, שפוסלו בסגנון קלאסי, ונועדו במקור לקישוט של גינות. החיבור בין רדי-מייד זול וזמין לאמנות "גבוהה" ולפולחנים דתיים מושך ומעסיק אותי לאורך כל הקריירה המקצועית שלי. אני נוהג לעתים קרובות לעבוד על חפצים מן המוכן כמו בובות, צעצועים ופסלים דקורטיביים, ונהנה מאד להפוך אותם למשהו אחר ולהטעין אותם במשמעויות נוספות. לפסלים האלה, שרכשתי ישירות מהיבואן שמייבא אותם מסין (מה שמוסיף עוד נופך מעניין לעבודה), הרכבתי מסיכות שיצרתי מגבס ומחומר מילוי (שפכטל), שהפכו אותם לדמויות פראיות בעלות נוכחות שמאנית. את הכל יחד צבעתי באופן אחיד, והוספתי מדי פעם "קעקועים" שצויירו על חלקי הגוף של הדמויות.

את המסיכות, כאמור, פיסלתי בחימר ויצקתי בגבס. אחת מהן פוסלה בהשראת מסיכה אינדיאנית מהאמזונס שרכשתי בברזיל. את המסיכה השנייה ביקשתי לעצב כפנים אנושיות בעלות חזות ינשופית. בתרבויות רבות נחשב הינשוף לבעל חיים המזוהה עם חוכמה וראייה למרחק (פיסית ומטאפורית), והוא משמש פעמים רבות כבן לווייה לאלים ואלות שמזוהים עם תכונות אלו. כחובב טבע ובעלי חיים, האופי הלילי והמסתורי של הינשוף תמיד משך אותי, וככל הנראה משך גם את סבתי ז"ל, שלאורך כל חייה הבוגרים ליקטה פסלוני ינשופים בכל מקום שביקרה בו, וצברה אוסף די מרשים.

oracles 1s.jpg
Oracle%20big%201_edited.jpg
Untitled-2.jpg

מאחורי אורקל

מסיכה מהאמזונס, שנרכשה בברזיל

IMG_20191030_213331.jpg
800px-Burney_Relief_Babylon_-1800-1750.j

"תבליט ברני" מבבל, 1750-1800 לפסה"נ

את הפסלים הגמורים, העמדתי וחיברתי אל פדסטלים שבניתי מעץ וציפיתי בחומר מילוי ובגבס, אותם צבעתי באופן דומה לאופן צביעת הפסלים. על הפדסטלים, כתבתי טקסטים שלקחתי מספרון שכתבתי לפני מספר שנים, שבין השאר מתאר חלומות שחלמתי, שהיו בעלי אופי חזיוני. בתוך הטקסטים, שילבתי מוטיבים שונים שציירתי תוך כדי הקריאה המחודשת בחומרים. הנחש, האישה היולדת אדם מבוגר (מעין דיוקן עצמי), המקדש וכו', הם כולם דימויים שמעסיקים אותי ונושאים עבורי משמעות ארכיטיפית. את הטקסטים שנכתבו על הפדסטלים קשה לקרוא באופן רציף, אולם הלך הרוח עובר אל הקורא מתוך סגנון הכתיבה והמשפטים שכן ניתנים לקריאה ולהבנה.

האמן, מבחינתי, חולק תכונות רבות עם הנביא. אני אמנם לא מקיים שיחות עם ישויות חיצוניות ולא טוען לתקשור או ליכולות מיסטיות, אולם החקירה הפנימית, הדיאלוג הפנימי והאינטואיציות שהולכות ומתחדדות ככל שאמן מרבה ליצור אמנות, מעניקים לו, בעיניי, יכולת ראייה והבחנה שחורגות מהרגיל.